Cégalapítással, vállalkozás indítással kapcsolatos teendők

Ha vállalkozás indításában gondolkodunk, az első teendőin között kell szerepeljenek az alábbiak:

  • milyen tevékenységgel szeretnénk foglalkozni, engedély-köteles tevékenység-e, amit választottunk
  • milyen gazdasági formában szeretnénk működni (egyéni- vagy társas vállalkozás)
  • milyen adózás mellett dönthetünk (kisvállalkozói adózás valamely formáját, átalányadózás, társasági adótörvény alá tartozó számviteli nyilvántartás, stb…)
  • hány telephelyen kívánunk működni
  • lesznek-e segítőink társtulajdonosok, alkalmazottak formájában
  • üzleti terv készítése (első évre, majd a következő 2-4 éves időtávlatra)

Ha ezekkel a döntésekkel megvagyunk, jöhet az adminisztráció:

  1. Cégbejegyzésre kötelezettek cégbírósági bejegyzése, mely ügyvéd által ellenjegyzett alapító okirat, társasági szerződés alapján történik
  2. Ügyfélkapu regisztráció (Okmányirodában, kormányhivatali- vagy adóhatósági ügyfélszolgálaton kérhető)
  3. Adóhatósághoz történő bejelentkezés. Ennek módjai:
    a. egyéni vállalkozók Webes ügysegéden történő bejelentkezése az ügyfélkapus regisztráció, új típusú személyi igazolvány, vagy telefonos azonosítás segítségével
    b. egyéni vállalkozók közvetlenül a adóhatósághoz a T101 nyomtatvány segítségével
    c. társas vállalkozások bejelentkezése a cégbírósági bejegyzéssel egyidejűleg megtörténik
  4. Adatmódosításokat a T101E és a T201T adatlapon lehet benyújtani
  5. Helyi önkormányzathoz iparűzési adó alá történő bejelentkezés (adómentesség lehetőségeiről a 1990. évi C. törvényben és a helyi önkormányzati rendeletekben lehet tájékozódni)

Engedélyköteles tevékenységet előtársasági időszakban és az engedélyek megszerzése előtt nem végezhet a vállalkozás. Az engedélyek meglétét igazolni kell az adóhatóság felé.