Cégalapítással, vállalkozás indítással kapcsolatos teendők
Ha vállalkozás indításában gondolkodunk, az első teendőin között kell szerepeljenek az alábbiak:
- milyen tevékenységgel szeretnénk foglalkozni, engedély-köteles tevékenység-e, amit választottunk
- milyen gazdasági formában szeretnénk működni (egyéni- vagy társas vállalkozás)
- milyen adózás mellett dönthetünk (kisvállalkozói adózás valamely formáját, átalányadózás, társasági adótörvény alá tartozó számviteli nyilvántartás, stb…)
- hány telephelyen kívánunk működni
- lesznek-e segítőink társtulajdonosok, alkalmazottak formájában
- üzleti terv készítése (első évre, majd a következő 2-4 éves időtávlatra)
Ha ezekkel a döntésekkel megvagyunk, jöhet az adminisztráció:
- Cégbejegyzésre kötelezettek cégbírósági bejegyzése, mely ügyvéd által ellenjegyzett alapító okirat, társasági szerződés alapján történik
- Ügyfélkapu regisztráció (Okmányirodában, kormányhivatali- vagy adóhatósági ügyfélszolgálaton kérhető)
- Adóhatósághoz történő bejelentkezés. Ennek módjai:
a. egyéni vállalkozók Webes ügysegéden történő bejelentkezése az ügyfélkapus regisztráció, új típusú személyi igazolvány, vagy telefonos azonosítás segítségével
b. egyéni vállalkozók közvetlenül a adóhatósághoz a T101 nyomtatvány segítségével
c. társas vállalkozások bejelentkezése a cégbírósági bejegyzéssel egyidejűleg megtörténik - Adatmódosításokat a T101E és a T201T adatlapon lehet benyújtani
- Helyi önkormányzathoz iparűzési adó alá történő bejelentkezés (adómentesség lehetőségeiről a 1990. évi C. törvényben és a helyi önkormányzati rendeletekben lehet tájékozódni)
Engedélyköteles tevékenységet előtársasági időszakban és az engedélyek megszerzése előtt nem végezhet a vállalkozás. Az engedélyek meglétét igazolni kell az adóhatóság felé.